Sejak isu kenaikan harga diesel dan RON 95 sebanyak 20 sen yang hangat semalam, saya meneliti banyak komen-komen di laman sosial yang rata-ratanya membenci langkah ini. Logiklah, siapa yang suka harga barang meningkat, bukan? Saya hanya mengambil langkah memerhati terlebih dahulu malam semalam; dan pagi ini, saya rasa terpanggil untuk memberikan komen terhadap langkah ini.
Pendirian saya mudah sekali dalam isu ini: Kenaikan harga minyak (atau sebetulnya pemotongan subsidi) ialah sesuatu yang diperlukan oleh negara. Pun begitu, saya hanya bersetuju dengan kenaikan diesel pada waktu dan ketika ini. Untuk harga RON 95, biarpun saya bersetuju untuk subsidinya dikurangkan, tetapi saya berpandangan bahawa ketika ini masih belum sesuai untuk langkah tersebut dilakukan.
Ya, hal ini merupakan sesuatu yang pahit untuk diterima, tetapi saya kira ia adalah satu ‘kejahatan yang diperlukan’ (a necessary evil).
Tinjauan Pasaran Dunia dan Kedudukan Malaysia
Secara ringkas, harga minyak mentah di pasaran dunia semakin meningkat. Untuk menganalisis pasaran dunia, ada dua standard yang selalu digunakan, iaitu Brent Crude dan WTI Crude. Hal ini terjadi disebabkan banyak faktor, antaranya rizab minyak mentah yang semakin berkurangan, menjadikan stok dan pengeluaran berkurangan, konflik Timur Tengah yang mengganggu proses pengeluaran, serta beberapa percaturan geopolitik yang lain. Kita tidak berminat untuk pergi jauh dalam faktor-faktor ini, cukuplah mengetahui bahawa secara umum, harga minyak semakin meningkat.
Juga, untuk menganalisis trend pasaran, kita tidak boleh ambil trend mingguan atau bulanan. Trend perubahan harga, jika hendak difahami dinamiknya secara holistik, mestilah diambil sekurang-kurangnya lima tahun ke belakang[1]. Hal ini disebabkan perubahan yang berlaku dalam pasaran terlalu banyak, dan perubahan harga akan berlaku setiap hari. Jadi, untuk mendapatkan trend secara keseluruhan, pemetaan data mestilah dilakukan dengan mengambil tempoh masa yang benar-benar cukup untuk kita menilai perubahannya. Dalam kes ini, kita ambil lima tahun.
Kedua, kita akan meneliti kedudukan Malaysia dalam perbelanjaan negara dan hutang-hutangnya.
Subsidi merupakan perbelanjaan kerajaan, dan jika kerajaan tidak cukup rizab untuk berbelanja, maka kerajaan perlu berhutang. Setakat ini, hutang negara kita berada pada tahap 53.1% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK)[2]. Peratusan ini adalah tinggi dan kerajaan perlu bertindak serius untuk berbelanja secara berhemah jika mahu mengekalkan kestabilan pengurusan hutang negara. Walaupun pada masa dan ketika ini, kadar keberhutangan negara adalah stabil kerana pertumbuhan ekonomi yang tinggi[3] (berada pada paras 5.1% dalam suku pertama 2013), namun perancangan masa depan perlu juga diambil kira. Hal ini kerana, dinamisme ekonomi dunia mula berubah sejak pemulihan Eropah dan Amerika Syarikat[4] daripada krisis kewangan serta pertumbuhan China yang mula melembab kepada 7.5% pada suku kedua 2013. Pelabur-pelabur asing semakin ramai meninggalkan negara-negara membangun, lantas implikasinya, pembaikan dari sudut permintaan domestik perlulah dilaksanakan.
Selain itu, defisit belanjawan kerajaan (government budget deficit) secara umum (menurut agensi Fitch Ratings) semakin melebar daripada 3.8% KDNK pada 2011 kepada 4.7% KDNK pada 2012. Hal ini sebahagiannya disebabkan perbelanjaan yang tidak terkawal sebelum PRU 13 baru-baru ini.
Pemotongan subsidi yang diumumkan akan menjadikan subsidi RON 95 kepada 63 sen/liter, manakala diesel sebanyak 80 sen/liter. Sebelum ini, kerajaan telah memperuntukkan RM 24.8 bilion untuk subsidi minyak pada tahun 2013. Menurut Najib Razak, langkah ini akan menjimatkan RM 1.1 bilion dalam perbelanjaan negara.
Dengan kadar keberhutangan negara yang tinggi, kita pastinya mahukan negara kita mengurus hutangnya dengan baik supaya dalam jangka masa panjang, keyakinan terhadap kedudukan ekonomi negara kita kekal stabil. Baru-baru ini, agensi penarafan kredit antarabangsa, Fitch Ratings telah menurunkan taraf Malaysia daripada stabil kepada negatif. Hal ini disebabkan penurunan keyakinan antarabangsa terhadap komitmen Malaysia membetulkan kedudukan fiskal menerusi percukaian, subsidi, dan kadar perbelanjaan. Sebagai kesannya, beberapa perkara telah berlaku; antaranya penurunan nilai ringgit ke paras terendah dalam tiga tahun, pengeluaran semula dana luar dari Malaysia sehingga kadar faedah bon Malaysia melonjak ke paras paling tinggi sejak April 2011[5], dan sebagainya.
Pun begitu, dalam hal subsidi, kerajaan mestilah berusaha mengurangkan subsidi sedikit demi sedikit terutamanya minyak mentah yang harganya semakin mahal di pasaran antarabangsa. Apabila harga pasaran semakin mahal, subsidi yang perlu ditanggung kerajaan juga semakin meningkat demi mengekalkan harga yang dijamin kepada rakyat. Hal ini juga disebabkan keyakinan pelabur yang merudum disebabkan tingginya subsidi kerajaan serta gerak kerja industri yang beberapa kali ‘terganggu’ akibat kesan luar jangka (unintended consequences dalam istilah ekonomi) pemberian subsidi yang tinggi, yang akan saya jelaskan nanti. Namun, mengurangkan subsidi merupakan langkah yang sangat tidak popular dalam kalangan rakyat, walaupun dalam jangka masa panjang, ia adalah baik.
Antara Diesel dan RON 95
Saya mengulangi pendirian saya, bahawa subsidi minyak memang perlu dikurangkan. Jika tidak sekarang, suatu masa nanti. Namun, saya hanya bersetuju untuk mengurangkan subsidi diesel pada ketika dan saat ini. Adapun untuk RON 95, masih banyak isu yang perlu dipertimbangkan lagi secara lanjut.
Subsidi diesel yang tinggi (yakni RM 1/liter) sebelum pengurangan merupakan sesuatu yang telah mendatangkan beberapa kesan yang tidak diingini. Harga pasaran diesel ialah RM 2.80/liter, tetapi sebelum ini, ia dijual pada harga RM 1.80/liter. Perlu diingat, subsidi ini hanya diberikan kepada masyarakat awam yang mengisi minyak di pam petrol sahaja, tidak kepada industri. Industri yang memerlukan diesel perlu membelinya dengan harga pasaran, dan di sinilah punca masalah yang berlaku.
Salah satu masalah yang berlaku ialah penyeludupan diesel di Kota Kinabalu pada Jun 2013 sebanyak 1000 liter, yang telah menyebabkan harga pasaran diesel untuk industri di Malaysia diancam kenaikan mendadak. Akibat berkurangnya stok diesel di Malaysia, kekecohan terjadi dek kemungkinan harga diesel akan meningkat. Jenayah ini dilakukan dengan mengambil kesempatan terhadap rendahnya harga jualan diesel di Malaysia—untuk diseludup dan dijual di negara-negara jiran yang harga diesel mereka jauh lebih tinggi. Hal ini telah meningkatkan huru-hara dalam industri serta beberapa desakan kepada kerajaan supaya subsidi minyak dikurangkan.
Begitu juga dengan pelaburan asing di negara kita. Pelabur asing tidak akan mendapat subsidi terhadap bahan api yang mereka beli, berbeza dengan rakyat Malaysia. Hal ini telah menurunkan keyakinan pelabur untuk datang dan melabur di sini.
Namun, untuk RON 95 yang rata-ratanya digunakan rakyat kebanyakan, saya hanya bersetuju dengan pengurangan subsidi jika kenaikan gaji sebenar (real wage increase) berlaku. Rakyat kebanyakan yang kini semakin terhimpit dek tiadanya kenaikan gaji yang signifikan sedangkan harga barang semakin meningkat perlulah diberi keutamaan sebelum menaikkan harga satu lagi keperluan mereka iaitu minyak kenderaan.
Kerajaan haruslah juga memikirkan untuk meningkatkan taraf hidup rakyat dalam jangka masa panjang—seperti pendidikan dan perkhidmatan kesihatan. Hal ini akan seterusnya melahirkan generasi terdidik yang mampu mengisi masa depan negara supaya pertumbuhan ekonomi kita (saya tidak suka untuk obses dengan hal ini, tetapi sekarang kita sedang bicara tentangnya) konsisten dan terjaga kelestariannya. Amartya Sen menerusi Development as Freedom telah menggariskan akan peri pentingnya prioriti kerajaan untuk diletakkan pada pendidikan dan kesihatan rakyat untuk kesan jangka masa panjang. Sehingga tiba saat itu, maka wajarlah kita mengurangkan pula subsidi untuk RON 95.
Fokus Yang Menyimpang
Setelah kita meneliti akan keperluan supaya subsidi dikurangkan, saya ingin memberi komentar mengenai apakah fokus yang perlu kita—sebagai rakyat Malaysia—letakkan supaya kerajaan lebih bertanggungjawab.
Pada saya, desakan supaya kerajaan menurunkan harga minyak adalah tidak patut dan bersifat counterfactual. Desakan yang lebih munasabah ialah; dengan penjimatan yang berjaya dilakukan kerajaan, ke mana dana tersebut dibelanjakan. Kita perlu mempersoal ketelusan pengurusan, ketirisan perbelanjaan dalam dana yang dijimatkan tersebut.
Desakan kita haruslah terarah kepada penyaluran dana kepada pembangunan masyarakat dalam jangka masa panjang seperti pendidikan dan kesihatan. Lihat saja kualiti klinik kesihatan kerajaan di negara kita. Cubalah tanya kepada sesiapa pun rakyat Malaysia, pastilah mereka menjawab bahawa kualiti perubatan swasta jauh lebih baik daripada kualiti klinik kerajaan. Mengapa tidak kita belajar dengan United Kingdom melalui National Health Service (NHS) yang komited memberi perkhidmatan setaraf hospital swasta yang kebanyakannya secara percuma (bergantung kepada jenis rawatan) kepada rakyatnya. Perkara sebeginilah yang perlu kita ubah—daripada orientasi desakan menuntut penurunan harga minyak yang tidak lestari kepada peningkatan ketelusan perbelanjaan kerajaan serta pelaburan untuk kebaikan jangka panjang rakyat. Dari sudut pendidikan pula, lihat saja berapa banyak sekolah di kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak yang sangat daif keadaannya sehingga menyusahkan proses pengajaran dan pembelajaran. Disebabkan keadaan ini, para guru terutamanya dari Semenanjung merasa ‘tidak berbaloi’ untuk pergi mengajar di sana, lalu akhirnya masalah pengurusan pun berlaku akibat kekurangan guru dan sebagainya. Sudahlah bangunan sekolah bagai nak runtuh, jalan ke sana pun tidak dibina sebaiknya! Saya yakin umum mengetahui akan penderitaan anak-anak yang meredah paya, sungai, hutan dan sebagainya di kawasan pedalaman sana hanya untuk meneguk titisan ilmu. Nah, inilah dia fokus yang perlu kita letakkan untuk mendesak kerajaan yang hasilnya nanti akan bersifat jangka panjang.
Selain itu, pembaikan kenderaan awam perlu juga kita persoalkan. Penubuhan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) yang berfokuskan pembaikan perkhidmatan pengangkutan awam perlu sentiasa diperhalusi rakyat. Di negara maju, kadar mobiliti rakyat sangat tinggi, antaranya disebabkan pengangkutan awam yang sangat efisien di hampir semua tempat dalam negara. Hal ini juga akan mengurangkan kebergantungan rakyat kepada kenderaan sendiri (yang pastinya akan menelan kos petrol) lantas kenaikan harga minyak tidak akan menjadi satu isu besar. Lihat saja di London, sebuah bandar metropolis agam, tetapi tiada kesesakan lalu lintas! Malah, perkhidmatan tren ke seluruh bahagian di UK juga adalah sangat efisien, sehinggakan anda tidak perlu memiliki kenderaan sendiri pun untuk menjelajah seluruh UK.
Saya sedikit risau dengan kecenderungan kerajaan untuk berbelanja memuaskan hati rakyat untuk tujuan jangka pendek, kerana secara tidak sedar hal ini akan menyebabkan orientasi fokus rakyat dalam menanggapi isu akan juga menjadi semakin bersifat ‘jangka pendek’. Hal ini telah dikritik kemas oleh Prof. Jeffrey Sachs dalam buku beliau, The Price of Civilization, ketika mana beliau melihat kecenderungan dasar ekonomi Amerika Syarikat yang hanya berfokus kepada perubahan kadar cukai. Perkara ini, dalam rumusan beliau, telah menyebabkan rakyat Amerika Syarikat semakin bersikap jangka pendek dalam merancang kewangan dan mengurusnya, sehingga akhirnya menyebabkan mereka berhutang dengan banyak sekali hanya untuk berbelanja besar dan mencapai ‘prestij’[6]. Justeru, hal ini menjelaskan kepada kita bahawa pentingnya dasar jangka panjang untuk benar-benar dibawa dalam pelan pengurusan negara.
Di samping itu, antara kerancuan besar abad ke-21 ialah alam sekitar. Prof. E.F. Schumacher menerusi bukunya, Small is Beautiful telah mengkritik keghairahan kita menggunakan sumber alam sewenang-wenangnya sehingga kita seolah-olah gagal membezakan sumber yang boleh diperbaharui dengan tidak boleh diperbaharui. Kita cenderung untuk melihat minyak mentah pemberian Tuhan sebagai pendapatan (income) berbanding modal (capital) yang menyebabkan kita memaksimumkan pengeluaran dan penggunaannya berbanding menjaga dan menggunakannya dengan cara yang paling efisien. Lihat saja komentar-komentar pengeluar minyak, semuanya menjurus kepada ‘memaksimumkan pengeluaran’, ‘meningkatkan aktiviti pemprosesan’ dan sebagainya.
Menerusi peningkatan harga minyak, saya melihat langkah ini menjadikan kita berfikir semula akan hakikat minyak sebagai sumber alam itu sendiri. Memanglah kebanyakan yang membaca makalah ini golongan terpelajar dan mudah sahaja memahami hakikat ‘rizab yang terhad’ tersebut, tetapi persoalannya, adakah ia diterjemah dalam perbuatan kita? Rizab yang semakin berkurang merupakan hakikat yang perlu ditelan akibat ketamakan manusia puluhan tahun dahulu, lalu pada hari ini telah mengakibatkan minyak mentah menjadi komoditi ‘panas’ yang dikehendaki dunia.
Kesimpulan
Sebagai lontaran kepada ahli politik kedua-dua belah pihak sama ada BN atau PR, meningkatkan subsidi untuk menurunkan harga minyak ialah sesuatu yang bersifat jangka pendek yang populis dan cetek. Seharusnya, kerajaan mestilah memastikan, dengan naiknya penjimatan kerajaan, wang tersebut dibelanjakan ke arah pelaburan jangka panjang rakyat. Badan-badan masyarakat sivil pula mestilah memainkan peranan bersama-sama rakyat untuk memperbanyak desakan supaya ketelusan kerajaan dalam berbelanja dapat kita tingkatkan.
Setelah agensi Global Financial Integrity mendedahkan Malaysia sebagai negara kelima dalam transaksi wang haram pada 2000-2008, saya kira kita perlu fokus untuk memastikan kerajaan mengurus wang yang dijimatkan tersebut supaya manfaatnya kembali kepada rakyat. Disebabkan harga minyak yang pastinya semakin meningkat dan subsidi yang membantutkan ekonomi dalam jangka panjang, saya kira adalah tidak lestari untuk menuntut supaya subsidi minyak ditingkatkan lagi.
HAZMAN BAHAROM
[1] Saya belajar hal ini ketika ditugaskan menganalisis pasaran untuk komoditi minyak sawit mentah (CPO) di Kumpulan Strategi, Sime Darby. Di Sime Darby, kami memetakan analisis beserta unjuran harga masa depan berdasarkan data yang diperoleh paling kurang lima tahun ke belakang.
[2] Menurut data pada separuh kedua 2012
[3] Untuk analisis lengkap berserta formula matematik yang menerangkan kaitan hutang negara dengan kadar pertumbuhan, rujuk Burda and Wyplosz, Macroeconomics: A European Text.
[4] Rujuk laporan terbaru Federal Reserve, Beige Book yang diluncur Julai 2013
[5] Untuk memahami konsep harga dan faedah bon, mudah sahaja. Jika permintaan terhadap bon tinggi, harga akan meningkat seterusnya faedah akan menurun. Begitu juga sebaliknya.
[6] Untuk persoalan ‘prestij’ dalam tatanan masyarakat kapitalis, bolehlah merujuk karya-karya yang membedah antropologi kapitalisme seperti Gillian Tett dan Karl Polanyi.
gaming cpu said:
I got this web page from my friend who told me concerning this web site and at the moment this time I
am visiting this website and reading very informative posts at this time.
http://www.pneumatig.Eu/sprezarki/sprezarki-tlokowe.html said:
I seldom leave responsеs, but after looking at a few
of the remarks here Harga Minyak: Kejahatаn Yang Diperlukan?
| Laman Blog Hazman Baharom. I actually do have a couple of questions for you if it’s allгiǥɦt.
Culd it be oոly me oor does it seem like a few of these comments look as if they aaгe written by brain dead folks?
😛 And, iff you are writing at otҺer sites, I’d like to follow you.
Coսld yoս make a list of thhe complete urls օof yor puЬlic pageѕ like your
linkedcin pгofіle, Faceboook page or twiter feed?
Nafis said:
Merujuk kepada perenggan dibawah tajuk “Antara Diesel dan RON 95”,iaitu
“Begitu juga dengan pelaburan asing di negara kita. Pelabur asing tidak akan mendapat subsidi terhadap bahan api yang mereka beli, berbeza dengan rakyat Malaysia. Hal ini telah menurunkan keyakinan pelabur untuk datang dan melabur di sini.”
saya sedikit keliru dengan ayat ini.Adakah bermaksud apabila subsidi di sesebuah negara tinggi,para pelabur tidak berminat untuk melabur di negara tersebut?
anas rosedi said:
isu waiting time memang chronic issue dalam hospital kerajaan, hospital swasta memang lah macam efisien kerana mereka tak ramai patient dan boleh fokus kepada patient yang mampu membayar harga mereka yang mahal sahaja, berlainan dengan hospital kerajaan
bahkan, ada banyak kes komplikasi yang hospital swasta yang mereka tak dapat uruskan menjadi referral case ke hospital kerajaan, kerana di hospital kerajaanlah ada ramai pakar dan konsultan yang berpengalaman
setakat yang saya tahu, healthcare system is still one of the best because we provide both unversal and private healthcare under one roof, which give the people a better option, if they are able to pay more, they can opt for private service for faster treatment, but if their case are already complicated, urgently they will be referred to government hospital
apa komen Sdr hazman tentang household income yang jadi beban kepada rakyat malaysia sekarang, mungkin benar kerajaan boleh berjimat dan empower rakyat untuk lebih berdikari dengan kurangkan subsidi, tetapi dalam keberhutangan rakyat yang tinggi (pada paras 83% GDP), mungkin rakyat hanya akan makin terdesak dengan penarikan subsidi, tiada jalan keluar melainkan hutang isi rumah terpaksa meningkat? if such an evil is necessary, then the govt should provide a lot of ‘angel’ to show an exit to such problem, i.e increasing household debt
mrpencinta said:
subsidi harus dikurangkan… kerana hutang negara belambak.. encik.. u are taking this the wrong way around. macam, ble kite nampak kereta slow, kite tukar buang sume penumpang. x ke xbijak tindakan tu? adakah sume penumpang yg harus menderita disebabkan satu mende? my answer is no. instead of kicking the passenger out, it would be wise to check the car itself first. so xde la org yg menggunakan kereta tu suffer. so, knape kite perlu seksa rakyat sedangkan bnyk project gov yg langsung x msk akal dalam perbelanjaannya? klo encik pnah micro manage any gov institute, encik tau, bnyk mende yg kne makan lebey! common la, xde manenye laptop gov issue 5k++. ini bukan gaming standard. software sume pirate, life xpextancy mmg 1-2 taun.. so, langkang yg encik poster dan sume rakyat harus amik adalah mencegah korupsi. not this nonsensical bs! i’ve (despite my good conscious) pernah terpaksa sign authorization to buy 100 useless school table for 50k!! n yg paling best skali, ade meja yg datang tu dah rosak , patah! n when i tanye about that, the upper ups just said, ala, biase la tu… im not strong enough to fight on, coz these snakes are everywhere. but i am strong enough to not condone such thing from happening. nabi pnah ckp, the weakest form of jihad is within urself, though never it is the least important one. n i for one mmg xkan stuju klo encik penulis decide that instead of looking at the truth, we should deviate and ignore the situation.. never
Sabri said:
My comments:
1. Penulis artikel memberi pandangan dengan sudut pandang factual semata dan tidak mengambil kira langsung penyelesaian dari Islam, “Adakah hukum jahiliyyah yang mereka kehendaki? Dan siapakah yang lebih baik daripada Allah dalam membuat hukum bagi orang-orang yang yakin? [TMQ Al-Maaidah (5):50].
2. Saya tidak bersetuju dengan term ” a necessary evil” itu kerana tidak ada perlanggaran syarak yang perlu dalam kes ini. Apa yang berlaku ialah sistem pemilikan yang diamalkan bukan sistem pemilikan Islam.
“Daripada Ibnu Abbas ra, bahawa Nabi Sallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda, ‘Kaum Muslimin itu bersyarikat (berkongsi) dalam tiga perkara iaitu air, padang ragut dan api” [HR Abu Daud].
Dalam kes ini, TENAGA ialah salah satu dalam pemilikan ummah yang hasilnya seharusnya dinikmati secara bersama, bukan untuk dimilik negarakan, apalagi dimonopoli syarikat yang mengjarah keuntungan berbillion dari hasilnya, sedang rakyat umum membayar labanya…
3. Mengenai cadangan penulis menggunakan jumlah yang dijimatkan dari pemotongan subsidi, ada sekurang-kurangnya 2 perkara kita boleh perhatikan:
i) Tidak ada term “subsidi” tu sebenarnya. Kerajaan sekular kapitalis hanya mengadakan term seolah rakyatlah yang menumpang kerajaan dan bukan kerajaanlah yang wajib memelihara rakyat dengan aturan Islam.
ii) Dalam sistem kapitalis ini, kerajaan seolah berniaga dengan rakyat. Maka, keuntungan itu akan “diniagakan” untuk satu urusniaga lain dan sekali lagi, rakyat akan dimangsakan.
Benarlah perkhabaran oleh Rasulullah saw:
Daripada Ibnu Omar r.a. berkata: “Pada suatu masa dibawa ke hadapan Rasulullah saw. sepotong emas. Dan emas itu adalah emas zakat yang pertama sekali dikutip. Emas itu telah dibawa oleh Bani Sulaim dari tempat tambang (galian) mereka. Maka sahabat berkata: “Hai RasuIullah! Emas ini adalah hasil dari galian kita”. Lalu Nabi saw. menjawab, “Nanti kamu akan dapati banyak galian-galian, dan yang akan menguruskannya adalah orang-orang yang JAHAT”.
(H.R.Baihaqi)
Allahualam.
Ingin Tahu said:
sungguh menarik dan sangat ilmiah sekali perkongsian saudara..
AR Jay said:
Perbincangan yang menarik dan dikupas dengan baik sekali. Terima kasih atas perkongsian pandangan anda yang sungguh waras.
Azlinda said:
Service at a private medical either hospital or clinics are negotiable at times. However, its the expertise of the doctors that we seek most often. As mentioned by fidaiyhasan with regards to his father’s case, its the knowledge and attention of the Specialist which was able to diagnose the actual problem….Not that doctors in public hospitals are less qualified but lack of passion towards the profession I feel.
irfan said:
1 – zaman paklah dulu masa kenaikan minyak, saya dari golongan yg tak bising (diam tanda setuju) sebab secara logik, memang subsidi minyak tak bagus untuk ekonomi. Tapi lepas 2,3 bulan saya lihat kesannya, macam sedara di atas sebut ‘domino/chain effect’. Peniaga dan semua orang akan ambil kesempatan menaikkan harga walaupun tiada kaitan langsung. Ini lebih daripada faktor ekonomi biasa; ini dah masuk politik & sosial. Sampai sekarang sy minum air kosong di kedai makan tanda peringatan.
2- Mendesak kerajaan untuk menjelaskan kearah mana subsidi dibelanjakan hanyalah impian ideal. Prinsip belanjawan masih terarah pada langkah populis (e.g. BR1M) tp pada masa yang sama cukai/tarif/komoditi dinaikkan kos, Yang betul2 penting (pengangkutan awam sampai ke taman) tiada usaha nyata. Maka ramai rakyat biasa meluahkan perasaan pada yang jelas & konkrit i.e. kenaikan harga minyak.
3- Secara keseluruhan, bagus diutarakan isu teknikal sebegini. Kalau 26juta rakyat hanya membicarakan isu sebegini mungkin pembuat polisi akan terpengaruh.
hambek said:
i rasa government need to stop belanja mewah dulu…
Wayne said:
A succinct post. I would comment, however, that the UK NHS is probably not an ideal candidate for public spending given myriad complaints about the system’s inefficiency, hence the rising demand for private healthcare in the nation. But you are certainly right that tackling structural problems, such as subsidies, is the right way to go given Malaysia’s budget deficit. Ignoring such structural problems has led to the deep holes that Indonesia and India have dug for their hitherto falling currencies and poor fiscal health.
mrpencinta said:
nah mate, its not about tackling an issue. its about tackling the right issue. are you from Malaysia? if not, let me paint the picture for you, although however not nice the picture it may be. the subsidies are, in fact a direct result of a huge oil spike during sometimes ago. although many would try to hide it, at one point, there was this huge spike which later on increases the overall prices of nearly everything in Malaysia ( i believe it was during the Abdullah reign. it was however a momentary thing. nevertheless, the price hike was so bizarre, there was virtually no way for the country to go back to what it was before. nobody was inclined nor was there any gov initiative to restabilise the price hike, from then on, things went bats h i t crazy. transportation fees doubled each year so much so, while the UK ppl suffers an increase on 4% vat hike, Malaysian prices quadrupled! now, ofcourse, this is the catalyst. but what is the real cause of the nation increment of Malaysian debt? just the good ol corruption. im a working gov official, n let me tell you how ridiculous goverment tender ( something like a contractual mass purchase system that snakes into our society) system is. they charge 4 times the real prices of anything, and the gov pays them… like literally, someone is choking us, bleeding us dry… but i am but a man, unable to negate this… so yeah,,, just to paint the picture clear, all of the govs issue pc would range from 4-12 k. a sponsored flight would cost 20K-30k standard flight ( not lying to u,,.. a typical business 1st class would be like 10k max to london) so, yeah.. thats the real story of why we are nose deep in debt.. and yeah, its happening all over the country… u can ask any non-corrupt gov essentials for the truth.. its really easy to spot them,, they would would be the only one not spending all their money on menial stuff , and have this very desperate and sad eyes..
MOHD HAIRI BIN HASHIM said:
Langkah pengurangan subsidi wajar dilakukan sekiranya itu pilihan terakhir. Kesan kenaikan harga minyak akan meningkatkan kenaikan harga barang d perkhidmatan secara kolektif. Kerajaan kena jujur dgn rakyat jika mengalami masalah hutang yg tinggi.. kena sedia pelan jangka pendek d panjang. Bukan main redah umum macam2 menyebabkan rakyat panik. Banyak lagi angkubah blh dilaksanakan. Kita mula dengan pengurangan imbuhan2 lebihan kpd eksekutif atasan. Baru rakyat nampak relevan situasi hutang negara. Konsep kerajaan sekarang, ‘yang kaya bertambah kaya..yg miskin bertambah miskin’. Eksekutif nikmati faedah tak masuk akal. Kereta d minyak pn kerajaan tanggung, sb2 xrasa beban rakyat. Ini tak termasuk elaun keraian, bukan guna utk rai pn, masuk poket sendiri. Anak buah kena duit sendiri..pm kena stop badan2 yg jalankan tugas bertindih dgn agensi kerajaan. Banyak lg kaedah kita blh bt, tp tindakan pm tak jujur sb dia nampak tak terjejas.. saya cakap bukan sebab saya anti umno k bn, tp saya khuatir tindakan pm menjejaskan government of today. Y.A.B. PM, SILA TUKAR PENASIHAT EKONOMI YANG BARU KERANA MEREKA HANYA MAHIR DALAM EKONOMI TULEN, KITA JUGA PULA PAKAR DLM EKONOMI SOSIAL.
Ingin Tahu said:
memang setuju sangat2.memang ini la yg ada dalam fikiran saya..jika betul pengurangan subsidi perlu untuk mengemaskan hutang negara mengapa hanya golongan bawahan saja yg perlu berkorban sedangkan golongan bawahan nak makan minum pun payah.golongan eksekutif ni pulak dengan selamba boleh bermewah2 tanpa perlu usik pun gaji pokok mereka.jikalau benar bagai dicanang yg kerajaan sekarang betul2 memikirkan kebajikan rakyat,kesulitan yg dialami oleh negara SEKURANG-KURANGNYA harus dikongsi bersama..ini tak,di mulut je kata bagi kebajikan,kesusahan harus dikongsi,tapi yg kongsi cuma antara golongan bawahan je,bila yang atas baru usul potong elaun sikit mengamuk kat parlimen..
Razman said:
Habis la rakyat merana. tuan mungkin tak rasa la kerjaya bagus. tapi yang merasa orang susah macam kami ni..
Hanif bin Abdul Bahar said:
Saya hanya rakyat biasa. Tidak berjawatan tinggi, tidak habis belajar universiti dan tidak belajar ekonomi. Tapi saya tahu satu perkara dinamakan domino effect. Satu domino jatuh akan menjatuhkan domino bersebelahan dan proses ini berulangan (Chain reaction)
Naik saja harga minyak, barangan lain turut naik. Itu realiti. Bincanglah secara ilmiah tetapi dunia sekeliling tetap bertindak mengikut domino effect dalam aspek perbincangan disini. Dari satu aspek di kaca mata kerajaan memang perlu untuk mencari jalan untuk menyelesaikan hutang negara. Tapi rakyat yang terbeban. Maaflah jika salah. Itu persepsi saya.
Dalam keadaan ini, rakyat, diri saya dan peniaga akan bertindak sewajarnya. Ada berusaha naik pangkat, mungkin juga ada yang akan naikkan sewa rumah, para peniaga juga akan naikkan harga barangan dan ini tetap akan berlaku seperti saya katakan mengenai domino effect ini.
Bagi saya, cara nak selesaikan hutang negara dengan menaikan harga minyak atau mengurangkan subsidi (sama saja) adalah perkara yang membebankan rakyat. Konsep bayar hutang adalah belanja kurang, atau jana pendapatan lebihan supaya dapat membayar hutang. Lebih baik cari kaedah menjana pertumbuhan ekonomi daripada mengganggu keseimbangan ekonomi rakyat sendiri.
Ainuddin Ariff Abd Jalil said:
hahaha..sungguhpun aku macai..tp aku setuju gn article ko..idea ko tntg public transport..public transport overseas sngt efficient..and psl hospital swasta lebih baik dr hospital kerajaan..tu mmg xdpt dinafikan:)
ikram said:
saya bersetuju dengan pandangan saudara. minyak adalah satu keperluan pada waktu kini. namun dengan kenaikan harga minyak kerajaan juga perlu menetapkan sau aras gaji yang lebih tinggi berbanding sekarang. implikasi kenaikan harga minyak ini akan membawa kepada kenaikan harga barang. ianya akan membebankan rakyat secara langsung. ini kerana rata-rata rakyat sekarang adalah berpendapatan rendah dan sederhana.
Ingin Tahu said:
mintak maaf.saya sememangnya tidak ada ilmu dalam hal ni.saya setuju dengan ulasan saudara..cuma saya cuma ingin tahu bagaimana pula dengan subsidi ke atas IPP?jika kerajaan ingin mengawal hutang mengapa tidak dikurangkan subsidi ke atas IPP?adakah pengurangan subsidi ke atas IPP akan mendatangkan kesan ke atas ekonomi di mana kesan ini tidak banyak atau mungkin tidak sampai maklumatnya kepada golongan yg tidak ada ilmu tentang ekonomi seperti saya?mohon penjelasan saudara..terima kasih..
MummyJ said:
Setuju ngan your article, cuma satu je x setuju. Xde mana nya London x jam, hari2 mmg jam especially rush hour even though majoriti orang yg bekerja in the City of London commute with buses, underground and bicycles.
Hazman Baharom said:
Terima kasih atas komen. Mungkin semasa saya ke London tempoh hari, itu bukan waktu puncak, sebab tu tak sesak. Terima kasih kerana membetulkan fakta saya. 🙂
amri said:
Saya tertarik dengan ulasan tuan berkenaan fasiliti hospital swasta lebih baik drpd hospital kerajaan. Saya ingin perbetulkan fakta tersebut. Boleh saya katakan 80% drp klinik/hospital swasta yg ada di seluruh negara tarafnya lebih rendah drp hospital kerajaan. Tuan boleh menghubungi saya sekiranya inginkan kepastian lebih lanjut.
Hazman Baharom said:
Baik, terima kasih atas maklumatnya. Namun, rata-rata rakyat Malaysia jika ditanya, mereka mengatakan hospital swasta kualitinya lebih baik. Mungkin ada sudut pandang yang berbeza.
Boleh tuan hubungi saya melalui FB? Saya berminat untuk berbincang lanjut insya-Allah.
purple said:
Masyarakat Malaysia umumnya masih ada anggapan kelengkapan hosp/klinik swasta lebih baik dari kerajaan, tapi saya rasa sekarang anggapan ini sudah semakin terhakis. Yang sering menjadi rungutan adalah kualiti servis terutamanya tempoh menunggu. Di sini perlunya insuran.
fidaiyhasan said:
hspital kerajaan memang teruk servis..sy ade pngalaman mmbawa ayah saya yg sakit ke hsptal kerajaan..1st kami pergi, dr. xcheck secara detail..stakat ambik tekanan darah & seangkatan dengannye..n dr. suruh dtg smnggu lepas tuh..walhal muke ayah saya dah senget sebelah..(mule2 kami ingat die kene strok)..bile kami dtg utk 2nd appoinment..dr. bley pulak tnye kenapa kami dtg..nak marah rase waktu tuh..n bile kami report card..dr. tuh srh ayah sy dtg dlm 2 mnggu pastu..walhal muke penyakit ayh saya makin teruk..sbb kecewa kami terus pergi hspital pakar kpj..skali pergi jer trus dpt tau penyakit ape..(ayh disahkan kena pnyakit bell’s palsy yg mana jangkitan kuman pada saraf ketujuh yg mngakibatkan muke ayh senget sebelah, msalah pendengaran, bdn jd panas)..n dr. trus bg ubat n alhamdulillah..ayh ambik masa yg singkat utk recover..wlaupun byran mahal tp servis sgt puas hati..klau nk tnggu hspital kerajaan..xtau la nk ckp cmne..ini hanye perkongsiaan.tq